Dawit Isaak

Idag är det 10 år sedan Dawit Isaak fängslades i Eritrea. Ända sedan den dagen så har Sveriges regering hållt sig i bakgrunden av någon märklig anledning. Eritreas regering hävdar att Dawit är Eritreansk medborgare, och alltså har inte Sverige något med saken att göra, men så är inte fallet. Dawit Isaak är svensk medborgare och det är ett faktum som Fredrik Reinfeldt blundar för.

Men det är väl så det alltid har varit? Mellanmjölkens Sverige där vi inte vågar sticka ut hakan med risk för att stöta sig med andra. Dawit Isaak är det värsta exemplet på strutsbeteende som jag någonsin varit med onm. (Och ja, jag vet att strutsar inte stoppar huvudet i sanden, men ni förstår liknelsen.)

Att Fredrik & co. väljer att blunda för det faktum att en svensk medborgare sitter fängslad i ett diktaturiskt land, är för mig helt obegripligt. Nu kanske ni kommer med motargument som att Fredik Reinfeldt och Carl Bildt faktiskt har gått ut formellt och sagt, och jag citerar från expressen den 21 september i år:

"Vi är tydliga i att vi tycker att Dawit Isaak ska frigivas omgående av humanitära skäl, säger Fredrik Reinfeldt."

Oj. Så ni är tydliga? Shit. Jag tror nu verkligen att Afewerki tar er på allvar. Ord och ord. Men ingen jävla substans i dem.

Min fråga är varför Sverige är så oerhört rädda för att stöta sig med en så tydlig diktatur som Eritrea. Vad är ni rädda för? Krig? Eritrea är ett av världens fattigaste länder. De har inte råd att dra ut i krig.

Nej, Carl Bildt hävdar att Sveriges regering använder s.k. tyst diplomati. Vilket skitsnack. Det är något annat som ligger bakom Sveriges icke-försök att frigöra Dawit Isaak.



Feghet.

Kommentarer
Postat av: Nicklas

Japp, jag håller med dig Peter. Det är något lurt kring allt hysch hysch i Dawit Isaak-frågan. Sverige måste ju frita honom eller något, Sverige har faktiskt ett av världens bästa Special Ops-team, något som många inte vet.

2011-09-23 @ 09:35:49
URL: http://www.gametalkerz.se
Postat av: Peter

Ja. T.ex. USA hade - på gott och ont - varit där och fritagit. Jag hävdar bestämt att det är något sånt som Sverige också borde göra. På gott och ont.

2011-09-23 @ 09:43:43
URL: http://vincentspappa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0