Det bästa spelet jag aldrig spelat

Jag har haft sjukt höga förväntningar på Heavy Rain. Jag kommer ihåg första gången jag provspelade det och hur paniken vällde upp inom mig när jag förlorade min äldsta son, Jason. Först när jag märkte att han var borta. Sen hur jag kämpade mig igenom den täta folkmassan i ett desperat försök att nå fram till honom.

David Cage är smart. Han tar ett så enkelt begrepp som vardag och använder det som en ursäkt för att du ska bekanta dig med kontrollen. Du duschar, du ritar på ditt hus och du leker med dina barn. Du vaggas in i en falsk säkerhet till vad komma skall. Och det är läskigt bra gjort.

Du har inte bara en huvudroll i det här spelet, utan du har fyra. Ethan, Scott, Norman och Maddison. Berättelserna går in i varandra och ibland korsas deras vägar. Men det som gör spelet intressant är att alla val du gör har en konsekvens. Om du gör något fel, så slutar inte spelet utan du får helt enkelt bara leva med det och fortsätta spela. Likaså om någon av dina karaktärer dör. Spelet fortsätter på en linje utan den personen.

Grafiken är slående stundtals och man kan inte låta bli att bli meddragen i vyerna. Musiken gör också spelet mer levande och det märks över lag att de har lagt ner mycket tid, inte bara på storyn, utan på de små sakerna runtomkring också. Det som jag stör mig lite på dock är skådespelet. Det är bra på sina håll, särskilt så gillar jag den stereotypa privatdeckaren Scott, men det märks lite titt som tätt att det faller ihop på känsla och inlevelse.

Heavy Rain var inte ett färdigt spel när det släpptes, utan innehöll en hel del buggar. När jag installerade spelet efter jag köpt det förra veckan, så laddade jag ner en patch på 1,2 GB, vilket jag anser vara lite väl mycket för att vara en patch, även om det är till. 2.0.

Detta till trots så har Quantic Dream fortfarande inte lyckats avbugga spelet helt utan får fortfarande mycket kritik och mail angående ljud som inte stämmer, saker som svävar i luften och - mitt problem - sparfiler som laddar i oändlighet utan att ladda färdigt.

Enligt QD ska det lösas om man installerar om spelet, vilket jag gjorde. Då försvann min sparfil helt och jag var tvungen att spela om. På exakt samma ställe, så händer exakt samma sak. Så sex timmar in i spelet så kommer jag ingenstans. QD svarar inte på mail och inte Sony heller. Strutshuvud från båda två.

Om jag någon gång kan spela klart spelet, så lovar jag att jag återkommer med en fullständig recension. Jag är dock helt övertygad om att mitt intryck inte kommer att ändras. Heavy Rain är ett fantastiskt spel. Helt sanslöst fantastiskt.

Det är det bästa spelet jag aldrig spelat.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0