bebis vs islam och framtiden

Jag är faktiskt lite rädd för vissa människor i vårat avlånga land. Senast i helgen så hade jag en hetsig debatt på facebook angående att det finns en hel drös med människor som inte vill att muslimer ska få bygga moskéer i Sverige. Jag kommer aldrig att förstå hur dessa människor tänker. För mig är det en självklarhet att de som utövar sin religion ska få ha en lokal att göra detta i.

Det största argumentet jag får emot mig är att detta bara är ett steg för muslimerna att Islamisera Sverige, och vi hade aldrig fått bygga en kyrka i ett muslimskt land. Trots detta finns Svenska Kyrkan i t.ex Jerusalem, en stad med flera religioner.

Jag tror verkligen inte att vi ligger i farozonen för att bli islamiserade. Särskilt inte som jag är helt övertygad om att alla människor i Sverige har en egen vilja. En vilja att säga nej. Tänk er att det ringer på två muslimer på din dörr en söndageftermiddag. "Hej, vi undrar om du vill konvertera till Islam" Det står i din fulla rätt att säga: "Nej tack." Och så länge vi har den rätten så kommer Sverige aldrig att bli något som vi inte vill. Lägg till detta att vi har en demokrati i vårt land, till skillnad från en del stater där islam inte är bara en religion, utan även ett helt statsskick. Det går inte att jämföra dessa med varandra.

Jag vill att Vincent ska växa upp i ett land som är tolerant. Som kan erkänna att det finns snart 10 miljoner människor i Sverige, och förmodligen finns det lika många tolkningar av vad religion är för just dem. Jag vill att Vincent ska växa upp i ett land som inte ser religionen framför människan, utan människan bakom religionen. Jag vill att Vincent ska växa upp i ett land där alla människor har lika värde och där muslimer har lika mycker rätt att utöva sin tro som en kristen har att uträtta sin tro, eller att en ateist har rätt att uträtta sin brist på densamma. Jag vill att Vincent ska växa upp i ett land, som inte är perfekt, men som gör så gott det kan

Är det för mycket att begära?

Kommentarer
Postat av: LISA [mamma till Alva och bebis i magen]

Hahaha, eller hur :P du och Jonna borde verkligen skaffa er en! ^^ tänk på Vincent, han måste ha en sån!!



Mysig blogg förresten :) kul att du som pappa skriver :) tycker det är så jädra härligt

2011-02-21 @ 13:09:54
URL: http://lising.blogg.se/
Postat av: jess

var med i min nya tävling, kram :)

2011-02-21 @ 13:25:55
URL: http://jkaa.blogg.se/
Postat av: Jonna http://lnri.blogspot.com/

Folk hatar så mycket så att de blir blinda för sanningen, och du har helt rätt i det du skriver.

2011-02-21 @ 13:48:21
Postat av: Anonym

Vad gullligt skrivet jag håller med dig till 100%



Ha en bra dag



/En muslim

2011-02-21 @ 15:58:02
Postat av: Boban Alempijevic

Skönt skrivet Peter. hatiska människor, eller skall jag säga människor som är rädda för det dem verkligen itne förstår, tenderar til att se på religion om antingen stats skick eller folks slag. Med detta menar jag så som följande: Om en person är en jude så är den personen i mina ögon en individ som har judeismen som religion, ännu klarare blir det om man tar en muslim. En muslim är en person som har Islam som sin religion. En Kristenär enperson som har kristendomen som sin religion. Tänk om vi skulle ta alla Kristna och tala om Kristna (oavsett varifårn dem kommer) som ett folk som har sedanreligionens uppkomst bråkat och krigat sins emellan, fört krig mot andra länder i sin religions namn, tvingat icke troende kristna att konvertera, med våld under historiens lopp och så vidare. Vänta nu lite, betyder det att ALLA kristna är mordiska terrorister som inte kalrar av att låta individer tro på vad dem vill???



Jo Peter, jag är lika mörkrädd som du är, inte bara för Sverige utanför vår värld. intollerans är något som verkligen är skrämmande, och det är Intolleransen som är det äkta massförstöresle vapen som vi människor borde vara allra räddast för.



Jag hoppas och arbetar för varje dag i min lilla vardagliga värld att framtiden blir lite mer tollerant än vad den nu är.

2011-02-23 @ 12:38:26
URL: http://alempijevic
Postat av: Smsa Låna

Jag vet inte riktigt hur jag hittade din blogg, men jag är glad att jag gjorde det :). Prenumererar nu på din blogg på BlogLovin'!

2011-07-20 @ 04:11:16
URL: http://smsalåna.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0